Yaşam

Düşen Bir Yolcu Uçağında Savaş Uçaklarındaki Gibi ‘Fırlatma Koltuğu’ Olsa Herkesi Kurtaramaz mıyız, Bunu Neden Yapamıyoruz?

Bu fikri duyduğunuz zaman teorik olarak düşünüp ilk başta “acaba” desek bile pratikte hayata geçmesini engelleyecek çok fazla sebep bulunuyor.

Uygulanabilirliği pek mümkün değil. Çünkü…

Yapay zekâ ile oluşturuldu

Fırlatma koltukları, yüksek hız ve yüksek irtifa gibi özel durumlar için tasarlanmıştır. Daha düşük irtifa ve hızlardaki yolcu uçakları için kullanmak faydadan çok tehlikeye yol açar. Fırlatma işlemi sırasında yüksek G kuvvetleri ve ani yükseklik değişiklikleri, pilotlar gibi eğitimli olmayan siviller için tehlikeli sonuçlar doğurabilir. Yani kaş yapayım derken göz çıkarmamız çok olası. 

Öte yandan fırlatma koltuklarının fırlatma işlemi sırasında kullandığı patlayıcıları bir yolçu uçağına koymak da pek parlak bir fikir değil. Özellikle yangın vb. durumlarda felaketin boyutunu artırmaya davetiye çıkarmak gibi.

Bir başka sebep, yolcu uçaklarının amacı ve tasarımı.

Yolcu uçakları, çok sayıda insan taşıyacak şekilde tasarlanmıştır. Koltuklara fırlatma mekanizmasının entegre edilmesi hem yolcu uçaklarının tasarımının değişmesine neden olacak hem de kapasiteyi azaltacaktır. Ayrıca yolcu konforunu da etkileyecektir. Bu, ilk başta büyük bir dert değil gibi görünse bile yolcu uçaklarının çok sayıda sefer yaptığını düşündüğümüzde taşlar yerine oturuyor. 

İşin bir de mali boyutu var.

Günümüzde 409-853 arası yolcu taşıma kapasitesine sahip yolcu uçaklarının her bir koltuğuna fırlatma mekanizması eklemek, maliyetleri de epey artırır. Aynı zamanda mekanizmanın eklenmesi, uçağın ağırlğını da artıracağı için yakıt tüketimini de etkiler. Bunları hesaba katınca tahmin ettiğiniz gibi bilet fiyatlarının arşa çıkacağına şüphe yok. 

Özetle, yolcu uçaklarının koltuklarında bir fırlatma mekanizması kullanmak pratik olarak pek mümkün gözükmüyor.

Ayrıca hava yolu firmaları buna ihtiyaç da duymuyor. Bir örnek olarak, IATA’nın (Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği) hazırladığı rapora göre 2023 yılında gerçekleşen 37 milyon uçuşun tamamında sadece 30 kaza yaşanmış. Bunlardan biri ölümcül sonuçlar doğurmuş. Bu nedenle günümüzde en güvenli ulaşım araçlarından biri olarak görülen hava yollarına bu tarz yatırımlar yapmayı gerekli görmüyorlar. Ancak yakıt tüketimi, yolcu kapasitesi gibi detaylar da göz önünde bulundurularak uçakların daha güvenli hâle gelmesi için çalışmalarını sürdürüyorlar.  

Kaynaklar: HowStuffWorks, IATA

Benzer içeriklere de göz atmayı unutmayın: 

haber-yaglidere.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort
Caferağa Escort
Sülüntepe Escort
Harmandere Escort
Başak Escort
Nuripaşa Escort
Bahşayiş Escort
Cihangir Escort
Hacımimi Escort
İstinye Escort
Beyazıt Escort
Cumhuriyet Escort
İslambey Escort
Fevzi Çakmak Escort
Kısıklı Escort
Evliya Çelebi Escort
Durusu Escort
Havaalanı Escort
Orta Escort
Kumburgaz Escort
Kuleli Escort
Tatlısu Escort
Karlıbayır Escort
100. Yıl Escort
Telsizler Escort
Erenköy Escort
Merve Escort
Durusu Escort
Silahtarağa Escort
Gümüşdere Escort
Merdivenköy Escort
Avcılar Escort
Poligon Escort
Darlık Escort
Bostancı Escort
Mehmet Akif Escort
Orhangazi Escort
Kısırkaya Escort
Ovayenice Escort
Haznedar Escort
Ulus Escort
Hüseyinli Escort
Velibaba Escort
Pınartepe Escort
Kemalpaşa Escort